Alapította: Dékán István 1996-ban

Budapest szürreál

2020-09-27

Budapestnek nem a klasszikus arcát fürkészi Molnár Anna. Ő elsősorban terapeuta, és csak másodsorban fényképész, abból is inkább hobbifotós, igaz, a dolog esetében szenvedéllyé nőtte ki magát. Érdekelte, mitől lesz jó egy kép, ezért a titkot olyan nagynevű fotóművészektől próbálta ellesni, mint Mucsi Szilvia, Birtalan Zsolt vagy Vancsó Zoltán. 

Budapest szürreál

Kitzinger Szonja

KÖVETÉS

Martiskó Gábor (képszerkesztő)

KÖVETÉS

2020.09.26. 21:53

 

 

Fontos dolgot tanultam tőlük: azt, hogy a fotózás egyfajta látásmód, mindenki máshogy lát, és hogy megtaláljuk önmagunkat, egyéni stílusunkat, az is egyfajta terápia, illetve önismereti út.

Anna, ha kategorizálni kell, streetfotós, de abból sem a klasszikus irányt viszi, ami eseményhez vagy személyekhez kötött, esetleg vicces tárgyú képeket szolgáltat a közönségnek. A város ismeretlen arcait fényképezi, kedveli a fény-árnyék játékát, az egyszerű és banális pillanatokat, vonzódik a tükröződő felületekhez, amiben széppé nemesül akár egy kirakatból visszatükröződő kőfeszület is.

Az utcát is hasonlóképpen próbálom megismerni, mint a hozzám érkező embereket a terápián. Számomra a fotózás meditációs állapot, az ember elhagy minden megítélést, elvárást, és csak hagyja, hogy hasson rá az utca a maga sokszínűségével, tükröződéseivel, árnyékaival és fényeivel, ezerarcú formájával, emberkavalkádjával vagy épp ürességével. És akkor van egy pillanat, amikor »kiemelkedik« a kép. 

MÁR ELMÚLTAM ÖTVENÉVES, AMIKOR ELKEZDTEM FOTÓZNI, DE NEM EZ A LÉNYEG, HANEM AZ, HOGY SOSEM KÉSŐ. AZ EMBER EBBEN AZ ÉLETKORBAN JOBBAN MEGTANUL LÁTNI, NYITOTTABB LESZ, OLYAN DOLGOKAT IS ÉSZREVESZ, AMIKET KORÁBBAN NEM.” 

Dupla önreflexió multiexpo-technikával. Az önarckép és a rácsnál álló alak is maga a szerző.

Dupla önreflexió multiexpo-technikával. Az önarckép és a rácsnál álló alak is maga a szerző.(Fotó: Molnár Anna)

Utcai bolyongás. Az absztrakt formákban megjelennek az emberalakon túl a földi létezés egyéb nyomai, mint a közlekedési tábla. A kép tetején megjelenő ovális forma mégis erősen utópisztikus hangulatot kölcsönöz a fotónak.

Utcai bolyongás. Az absztrakt formákban megjelennek az emberalakon túl a földi létezés egyéb nyomai, mint a közlekedési tábla. A kép tetején megjelenő ovális forma mégis erősen utópisztikus hangulatot kölcsönöz a fotónak.(Fotó: Molnár Anna)

A Margit híd, budai hídfőjének HÉV-megállójában a tükröződés a képbe betüremkedő A betű és a kanyarodó sínpár is arra késztet, hogy keressük a közös pontokat. Nem biztos, hogy van, a felvétel mégis egységes egésszé áll össze.

A Margit híd, budai hídfőjének HÉV-megállójában a tükröződés a képbe betüremkedő A betű és a kanyarodó sínpár is arra késztet, hogy keressük a közös pontokat. Nem biztos, hogy van, a felvétel mégis egységes egésszé áll össze.(Fotó: Molnár Anna)

A János-hegyi kilátóban készült expo a hideg és meleg árnyalatok miatt válik megkapóvá. A fotón a szerző ugyanúgy feltűnik, mint Vivien Meier fotográfus szokott a felvételein.

A János-hegyi kilátóban készült expo a hideg és meleg árnyalatok miatt válik megkapóvá. A fotón a szerző ugyanúgy feltűnik, mint Vivien Meier fotográfus szokott a felvételein.(Fotó: Molnár Anna)

A plakátlány és a vonat ablakából készített tájkép hangulatosan mosódik össze.

A plakátlány és a vonat ablakából készített tájkép hangulatosan mosódik össze.(Fotó: Molnár Anna)

Moszkva téri éjszakai életkép, sok réteggel és részlettel. A kép a mozgó alakoktól és a lendülő karoktól válik dinamikussá.

Moszkva téri éjszakai életkép, sok réteggel és részlettel. A kép a mozgó alakoktól és a lendülő karoktól válik dinamikussá.(Fotó: Molnár Anna)

A fotós egy kínai étterem sallangmentes világából kandikál ki az utcára. A betűk, formák, az elvonuló alak filmszerű hangulata tagadhatatlan.

A fotós egy kínai étterem sallangmentes világából kandikál ki az utcára. A betűk, formák, az elvonuló alak filmszerű hangulata tagadhatatlan.(Fotó: Molnár Anna)

Emlékkép egy máltai utazásról, ami már csak a túlvilági hangulata miatt sem a klasszikus kliséket hozza.

Emlékkép egy máltai utazásról, ami már csak a túlvilági hangulata miatt sem a klasszikus kliséket hozza.(Fotó: Molnár Anna)

A trolibusz megállójában a neonzöldes jelenetben nehéz sorosok, kemény életek sejlenek fel.

A trolibusz megállójában a neonzöldes jelenetben nehéz sorosok, kemény életek sejlenek fel.(Fotó: Molnár Anna)

Festményszerű kép a troliról fotózva. A nem klasszikusan szép alany a fényeknek hála kiragyog a sivár éjszakából.

Festményszerű kép a troliról fotózva. A nem klasszikusan szép alany a fényeknek hála kiragyog a sivár éjszakából.(Fotó: Molnár Anna)

Hazaérkezés és utazás a troli ablakából figyelve.

Hazaérkezés és utazás a troli ablakából figyelve.(Fotó: Molnár Anna)

Bikás parki metrómegálló. Az idős pár ábrázolása a csipkeszerű textúra előtt finom éteri jelenetté nemesül.

Bikás parki metrómegálló. Az idős pár ábrázolása a csipkeszerű textúra előtt finom éteri jelenetté nemesül.(Fotó: Molnár Anna)

A buszok elmosódó képében a szerző visszatükröződése az egyetlen éles pont, amitől az egésznek van egy időkapu-hangulata.

A buszok elmosódó képében a szerző visszatükröződése az egyetlen éles pont, amitől az egésznek van egy időkapu-hangulata.(Fotó: Molnár Anna)

Kirakatfotózás a szerzővel és a nem remélt mellékszereplővel, aki a piros nadrágjában mint ajándék sétált bele a képbe.

Kirakatfotózás a szerzővel és a nem remélt mellékszereplővel, aki a piros nadrágjában mint ajándék sétált bele a képbe.(Fotó: Molnár Anna)

Multiexpo eljárással készült fotó, azaz itt két kép található egymáson. A szürrealitás tárgya a régi Ikarus ablakában tükröződő Jézus Krisztus. A fotót a felhők miatt is valami  finom túlvilági hangulat lengi körül.

Multiexpo eljárással készült fotó, azaz itt két kép található egymáson. A szürrealitás tárgya a régi Ikarus ablakában tükröződő Jézus Krisztus. A fotót a felhők miatt is valami finom túlvilági hangulat lengi körül.(Fotó: Molnár Anna)

Vissza az előző oldalra

Tartalmak

az év természetfotója

2020-10-15
elonezet

Fát ölelő tigrisről készült az év természetfotója 2020-ban

25 MAGYAR FOTOGRÁFUS,

2020-10-12
elonezet

AKIKNEK ÉRDEMES KÖVETNI AZ INSTAGRAM OLDALÁT

 

2020. október 11.  Mai Manó Ház

Az Instagramot az akkor 27 éves Kevin Systrom és a 25 éves Michel Krieger 2010. október hatodikán indította el az Apple Inc. készülékein. Rohamos terjeszkedését és növekedését annak köszönhette, hogy nagyon sokan megkedvelték az alkalmazást egyszerűsége és a kreált fényképek egyedisége miatt. Pár hónappal később már egymillióan használták az alkalmazást. 2011 júniusára pedig közel 100 millió fotó volt elérhető benne. 2013-ban 100 millió, 2020-ra már egymilliárd felhasználót tudhatott magának a képmegosztó alkalmazás, amelynek a mai napig a legnépszerűbb fotója egy tojást ábrázol, melyet közel 55 millióan kedvelnek, a legtöbben pedig egy focistát – Christiano Ronaldót – követik.