Alapította: Dékán István 1996-ban

Wildlife Photographer of the Year 2019

2019-09-09

Mosómedve-bandita és élőhalott rovar az év természetfotói között

Kovács Bálint

KÖVETÉS

Aradi László (képszerkesztő)

KÖVETÉS

2019.09.09. 09:11

 

Meglepően kevés kép szól ökológiai katasztrófákról és a természet pusztításáról az év természetfotói (Wildlife Photographer of the Year) nyertesei között, viszont annál több a gyönyörű és a cuki felvétel kölykeire vigyázó, tökéletes rejtekhelyéről kikukucskáló mosómedvékről, szokatlan menedéket választó csukáról vagy burjánzó őserdőnek tűnő hínárrengetegről, és még a sokkoló, drámai képek között is több van, amelyik nem az emberi beavatkozás miatt vág gyomorba.

Mégis, ha jobban benézünk a képek mögé, ha nem is a legnyilvánvalóbb formában, szeméttengerekkel és plasztikóceánokkal, de azért idén is sokszor ott húzódik az ember térnyerése a természettel szemben: ott van ez a szokatlanul dühödt víziló brutalitásában, az ember és a bálna barátságos viszonyának szokatlanságában, vagy akár csak abban, hogy egy jól sikerült gepárdos kép aláírása hidegen közli a tényt, milyen kevés él már ebből a fajból a természetes környezetében. Az egyik kép címe Szégyenfal – de ez a válogatás most nem csak erről szól.

A mászó halott (The climbing dead). A páfrányba kapaszkodó zsizsik üresen csillogó szeme tényleg a halálról árulkodik. Az elpusztult állat azonban élőhalottként viselkedik egy „zombi gomba” fertőzése miatt; a torból kinövő antennák ennek a gombának a termőtestei. A parazita még a zsizsik életében kezdett el terjeszkedni a testében, aztán átvette az uralmat az állat izmai felett, és mozgásra kényszerítette, hogy a gomba számára megfelelő magasságba másszon, és ott aztán erősen megkapaszkodjon a növényben. A rovar belsőségeivel táplálkozó gomba itt megnőtt, a termőtestek tetején látható kapszulákból pedig a fénykép elkészítésének másnapjára már kiszabadultak az újabb rovarokat megfertőző spórák, a gomba pedig kiszáradt.

A mászó halott (The climbing dead). A páfrányba kapaszkodó zsizsik üresen csillogó szeme tényleg a halálról árulkodik. Az elpusztult állat azonban élőhalottként viselkedik egy „zombi gomba” fertőzése miatt; a torból kinövő antennák ennek a gombának a termőtestei. A parazita még a zsizsik életében kezdett el terjeszkedni a testében, aztán átvette az uralmat az állat izmai felett, és mozgásra kényszerítette, hogy a gomba számára megfelelő magasságba másszon, és ott aztán erősen megkapaszkodjon a növényben. A rovar belsőségeivel táplálkozó gomba itt megnőtt, a termőtestek tetején látható kapszulákból pedig a fénykép elkészítésének másnapjára már kiszabadultak az újabb rovarokat megfertőző spórák, a gomba pedig kiszáradt.(Fotó: Frank Deschandol / Wildlife Photographer of the Year)

Édesvízi rengeteg (The freshwater forest). Az idei válogatás talán leginkább csalóka fotója: nem, a képen nem egy erdő látható. A fotós a svájci otthonához közeli Neuchâtel tó fenekén készítette a felvételt a víztükör felé törő hínár-dzsungelről. A vékonyka „fatörzsek” ugyanis az Európában, Ázsiában és Észak-Afrikában őshonos füzéres süllőhínárhoz tartoznak, amely olyan sűrűre nő a tavakban és lassú áramlású vizekben, hogy az árnyékával kiszoríthat más fajokat is.

Édesvízi rengeteg (The freshwater forest). Az idei válogatás talán leginkább csalóka fotója: nem, a képen nem egy erdő látható. A fotós a svájci otthonához közeli Neuchâtel tó fenekén készítette a felvételt a víztükör felé törő hínár-dzsungelről. A vékonyka „fatörzsek” ugyanis az Európában, Ázsiában és Észak-Afrikában őshonos füzéres süllőhínárhoz tartoznak, amely olyan sűrűre nő a tavakban és lassú áramlású vizekben, hogy az árnyékával kiszoríthat más fajokat is.(Fotó: Michel Roggo / Wildlife Photographer of the Year)

Az élet körforgása (Circle of life). A fekete-fehér fotón köröző makrélák (Caranx sexfasciatus) hatalmas, 25 méteres kört alkotnak egy Vörös-tengeri öbölben, az egyiptomi Ras Mohammad nemzeti parkban. A halak a párosodás előtti randevús szertartásként keringenek így, de a dolog már csak a ragadozók elleni védekezés gyanánt se rossz. Csak egy ragadozó dolgát könnyítik meg vele: az emberét, ilyenkor ugyanis könnyebb kifogni a halakat. De nem itt: ebben a nemzeti parkban tilos horgászni.

Az élet körforgása (Circle of life). A fekete-fehér fotón köröző makrélák (Caranx sexfasciatus) hatalmas, 25 méteres kört alkotnak egy Vörös-tengeri öbölben, az egyiptomi Ras Mohammad nemzeti parkban. A halak a párosodás előtti randevús szertartásként keringenek így, de a dolog már csak a ragadozók elleni védekezés gyanánt se rossz. Csak egy ragadozó dolgát könnyítik meg vele: az emberét, ilyenkor ugyanis könnyebb kifogni a halakat. De nem itt: ebben a nemzeti parkban tilos horgászni.(Fotó: Alexander Mustard/www.amustard.c / Wildlife Photographer of the Year)

Kézzelfogható bizalom (Touching trust). Egy fiatal és kíváncsi szürke bálna viselkedik szinte kutyamódra barátságosan egy turistával, aki egy hajóról nyújtotta ki felé a kezét. A nyugat-mexikói Baja California öblében nem ritka a hasonlóan bizalmas bálnaviselkedés: a borjak örülnek egy kis hátvakarásnak vagy fejsimogatásnak. De az itteni helyzetnél a valóság sokkal szomorúbb: ez a lagúna gyakorlatilag egy bálnamenhely, mivel a bálnavadászat a szürke bálnát is a kihalás szélére sodorta.

Kézzelfogható bizalom (Touching trust). Egy fiatal és kíváncsi szürke bálna viselkedik szinte kutyamódra barátságosan egy turistával, aki egy hajóról nyújtotta ki felé a kezét. A nyugat-mexikói Baja California öblében nem ritka a hasonlóan bizalmas bálnaviselkedés: a borjak örülnek egy kis hátvakarásnak vagy fejsimogatásnak. De az itteni helyzetnél a valóság sokkal szomorúbb: ez a lagúna gyakorlatilag egy bálnamenhely, mivel a bálnavadászat a szürke bálnát is a kihalás szélére sodorta.(Fotó: Thomas P. Peschak / Wildlife Photographer of the Year)

Medúzababa (Jelly baby). Fiatal csuka pislog egy kis medúza „gyomrában” a francia-polinéziai Tahitinél. De nem kell semmi rosszra gondolni, a hal önszántából választotta ezt a menedékhelyet éjszakára, mivel máshol nemigen tud elrejtőzni a nagyobb ragadozók elől a nyílt vízben, így ez a „rejtekhely” arrafelé teljesen bevettnek számít. A csuka vélhetően immunis a medúza csípésére, azt viszont nem tudni, a medúza is profitál-e valamit ebből a különös együttműködésből.

Medúzababa (Jelly baby). Fiatal csuka pislog egy kis medúza „gyomrában” a francia-polinéziai Tahitinél. De nem kell semmi rosszra gondolni, a hal önszántából választotta ezt a menedékhelyet éjszakára, mivel máshol nemigen tud elrejtőzni a nagyobb ragadozók elől a nyílt vízben, így ez a „rejtekhely” arrafelé teljesen bevettnek számít. A csuka vélhetően immunis a medúza csípésére, azt viszont nem tudni, a medúza is profitál-e valamit ebből a különös együttműködésből.(Fotó: Fabien Michenet fmichenetyahoo / Wildlife Photographer of the Year)

A hajháló-báb (The hair-net cocoon). A kép nem egy esőerdőben vagy egy sziklán készült, hanem egy vécé falán, pedig a hernyóknak inkább azok lennének a megszokott helyei a bebábozódásra és arra, hogy aztán éjjeli lepkévé váljanak. De ennek a példánynak pont a vécé fala tetszett meg, és itt „épített” finom hálóból szőtt selyemgubót magának. A gubónak elvileg néhány ragadozó ellen védelmet kell biztosítania, de azért kőkemény védelemről nincs szó. A lárva a gubóban selymet bocsát ki, és – ahogy az az elfordított kamerával készült képen (nem) látható – szinte láthatatlan szálakkal függeszti fel magát, hogy aztán bebábozódjon.

A hajháló-báb (The hair-net cocoon). A kép nem egy esőerdőben vagy egy sziklán készült, hanem egy vécé falán, pedig a hernyóknak inkább azok lennének a megszokott helyei a bebábozódásra és arra, hogy aztán éjjeli lepkévé váljanak. De ennek a példánynak pont a vécé fala tetszett meg, és itt „épített” finom hálóból szőtt selyemgubót magának. A gubónak elvileg néhány ragadozó ellen védelmet kell biztosítania, de azért kőkemény védelemről nincs szó. A lárva a gubóban selymet bocsát ki, és – ahogy az az elfordított kamerával készült képen (nem) látható – szinte láthatatlan szálakkal függeszti fel magát, hogy aztán bebábozódjon.(Fotó: Minghui Yuan / Wildlife Photographer of the Year)

A szerencsés betörő (Lucky break). Banditaképű mosómedve kandikál ki egy 1970-es Ford Pinto ablakán lévő törésből a kanadai Saskatchewan egy elhagyatott farmján, miközben a hátsó ülésen az öt kölyke játszadozik. Az autó a tulajdonosnak már nem kellett, a mosómedve viszont semmilyen kereskedésben nem találhatott volna jobbat, mivel a szélvédőn a törött üveg szélei tompák, a lyuk pedig nem elég nagy ahhoz, hogy beférjen rajta a legfőbb ellensége, a prérifarkas, márpedig ez a lyuk az egyetlen bejárat az autóba. A fotós már évek óta, minden nyáron erre a pillanatra várt: a szerencsés estéjén épp elég hosszú ideig nézelődött az anyuka a lyukból kidugott fejjel ahhoz, hogy a kép végre elkészülhessen, mielőtt átpréselte magát rajta, és elindult élelmet keresni a kölykeinek.

A szerencsés betörő (Lucky break). Banditaképű mosómedve kandikál ki egy 1970-es Ford Pinto ablakán lévő törésből a kanadai Saskatchewan egy elhagyatott farmján, miközben a hátsó ülésen az öt kölyke játszadozik. Az autó a tulajdonosnak már nem kellett, a mosómedve viszont semmilyen kereskedésben nem találhatott volna jobbat, mivel a szélvédőn a törött üveg szélei tompák, a lyuk pedig nem elég nagy ahhoz, hogy beférjen rajta a legfőbb ellensége, a prérifarkas, márpedig ez a lyuk az egyetlen bejárat az autóba. A fotós már évek óta, minden nyáron erre a pillanatra várt: a szerencsés estéjén épp elég hosszú ideig nézelődött az anyuka a lyukból kidugott fejjel ahhoz, hogy a kép végre elkészülhessen, mielőtt átpréselte magát rajta, és elindult élelmet keresni a kölykeinek.(Fotó: Jason Bantle / Wildlife Photographer of the Year)

Szégyenfal (The wall of shame). Csörgőkígyók lenyúzott bőrei egy fehér falra szegezve, mellettük a büszke gyilkosok aláírt, véres kézjegyeivel: a texasi Sweetwater évről évre megrendezett mulatságának fő látványossága ez. A helyiek ősszel benzinnel öntik ki téli odúikból a csörgőkígyókat, hogy aztán több tízezret gyűjtsenek be az állatokból; már ez az eljárás is be van tiltva az USA több államában, nemhogy az, ami utána jön. A fesztivállátogatók szórakoztatására lefejezik a kígyókat, és aki eleget fizet, maga nyúzhatja le a bőrt a megcsonkított testekről. A fesztivál támogatói szerint minderre az emberek, háziállatok és a lábasjószág védelme miatt van szükség, az ellenzők szerint viszont az egész káros az ökoszisztémára, ráadásul embertelen is. A fotóst az döbbentette meg a leginkább, hogy több kézjegy gyerekeké volt a falon.

Szégyenfal (The wall of shame). Csörgőkígyók lenyúzott bőrei egy fehér falra szegezve, mellettük a büszke gyilkosok aláírt, véres kézjegyeivel: a texasi Sweetwater évről évre megrendezett mulatságának fő látványossága ez. A helyiek ősszel benzinnel öntik ki téli odúikból a csörgőkígyókat, hogy aztán több tízezret gyűjtsenek be az állatokból; már ez az eljárás is be van tiltva az USA több államában, nemhogy az, ami utána jön. A fesztivállátogatók szórakoztatására lefejezik a kígyókat, és aki eleget fizet, maga nyúzhatja le a bőrt a megcsonkított testekről. A fesztivál támogatói szerint minderre az emberek, háziállatok és a lábasjószág védelme miatt van szükség, az ellenzők szerint viszont az egész káros az ökoszisztémára, ráadásul embertelen is. A fotóst az döbbentette meg a leginkább, hogy több kézjegy gyerekeké volt a falon.(Fotó: Jo-AnneMcArthur / Wildlife Photographer of the Year)

Kutyákkal civakodó nagymacska (Big cat and dog spat). Hiába, a macska az macska, a kutya meg kutya – már csak egy egér hiányzik a képről, hogy teljesen legyen a rajzfilmes mókatár. A dél-afrikai KwaZulu-Natalban készült kép egy ritka találkozást örökít meg egy gepárd és egy falka afrikai vadkutya között. A kutyák egy varacskosdisznót üldöztek – amely a kép készítése előtt már sikeresen meglépett –, amikor összefutottak a nagymacskával. Eleinte nem volt ilyen feszült a helyzet, de amikor a falka mind a 12 vadkutyája megérkezett, a kutyák felbátorodtak, és körbevették a fújó, lesunyt fülű gepárdot. Végül nem került kenyértörésre a sor: miután a kép elkészült, a gepárd elmenekült. A két állatfaj találkozása már csak azért is ritka, mert mindkettőből csak 7-7 ezer él már természetes élőhelyén.

Kutyákkal civakodó nagymacska (Big cat and dog spat). Hiába, a macska az macska, a kutya meg kutya – már csak egy egér hiányzik a képről, hogy teljesen legyen a rajzfilmes mókatár. A dél-afrikai KwaZulu-Natalban készült kép egy ritka találkozást örökít meg egy gepárd és egy falka afrikai vadkutya között. A kutyák egy varacskosdisznót üldöztek – amely a kép készítése előtt már sikeresen meglépett –, amikor összefutottak a nagymacskával. Eleinte nem volt ilyen feszült a helyzet, de amikor a falka mind a 12 vadkutyája megérkezett, a kutyák felbátorodtak, és körbevették a fújó, lesunyt fülű gepárdot. Végül nem került kenyértörésre a sor: miután a kép elkészült, a gepárd elmenekült. A két állatfaj találkozása már csak azért is ritka, mert mindkettőből csak 7-7 ezer él már természetes élőhelyén.(Fotó: Peter Haygarth / Wildlife Photographer of the Year)

Ha a pingvinek tudnának repülni (If penguins could fly). Hiába úszik minden pingvin közül a leggyorsabban a víz alatt, ennek a szamárpingvinnek a levegőben kellett volna teljesítenie, miután megtámadta egy leopárdfóka. A fotós pedig eddigre már elő is készítette a fényképezőgépét, számítva arra, ami tényleg történt, mivel a pingvinnel ellentétben ő látta a vízben járőröző fókát, amely még az ő gumicsónakja is elúszott a vacsorája felé közeledve. A pingvin az első alkalommal még sikerrel megmenekült, de aztán macska-egér játék kezdődött, mivel a leopárdfókák a macskákhoz hasonló módon hajlamosak a megölése előtt játszani az áldozatukkal. Ez történt még jó negyed óráig is ezzel a pingvinnel, mielőtt a fóka végre megette volna.

Ha a pingvinek tudnának repülni (If penguins could fly). Hiába úszik minden pingvin közül a leggyorsabban a víz alatt, ennek a szamárpingvinnek a levegőben kellett volna teljesítenie, miután megtámadta egy leopárdfóka. A fotós pedig eddigre már elő is készítette a fényképezőgépét, számítva arra, ami tényleg történt, mivel a pingvinnel ellentétben ő látta a vízben járőröző fókát, amely még az ő gumicsónakja is elúszott a vacsorája felé közeledve. A pingvin az első alkalommal még sikerrel megmenekült, de aztán macska-egér játék kezdődött, mivel a leopárdfókák a macskákhoz hasonló módon hajlamosak a megölése előtt játszani az áldozatukkal. Ez történt még jó negyed óráig is ezzel a pingvinnel, mielőtt a fóka végre megette volna.(Fotó: egdelalamogmail.com / Wildlife Photographer of the Year)

Utolsó lélegzet (Last gasp). Egy újszülött, mindössze néhány napos víziló próbált minél közelebb maradni az anyjához, amikor a semmiből előbukkant egy hím a zimbabwei Kariba tóban, és felmarta, hogy megölje, miközben a kétségbeesett nőstény végignézte az egészet. Az ilyesmi ritka, de nem példátlan a hím vízilovak között, és főképp amiatt a stressz miatt történhet meg, amit az állat a tavak kiszáradása miatti túlzott tömegben érez, amikor egyre kisebb helyre szorul ugyanannyi állat. Indok lehet az is, hogy a hím a nem tőle származó utód megölésével akarja elérni, hogy a nőstény párosodjon vele.

Utolsó lélegzet (Last gasp). Egy újszülött, mindössze néhány napos víziló próbált minél közelebb maradni az anyjához, amikor a semmiből előbukkant egy hím a zimbabwei Kariba tóban, és felmarta, hogy megölje, miközben a kétségbeesett nőstény végignézte az egészet. Az ilyesmi ritka, de nem példátlan a hím vízilovak között, és főképp amiatt a stressz miatt történhet meg, amit az állat a tavak kiszáradása miatti túlzott tömegben érez, amikor egyre kisebb helyre szorul ugyanannyi állat. Indok lehet az is, hogy a hím a nem tőle származó utód megölésével akarja elérni, hogy a nőstény párosodjon vele.(Fotó: Adrian Hirschi / Wildlife Photographer of the Year)

Lazulás a lombsátorban (Canopy hangout). A 11 és 14 év közötti gyerekek versenyén díjazott képen – a narancsszínű bundából és a háton húzódó sötét csíkból láthatóan – egy felnőtt, hím füstös háromujjú-lajhár szerepel természetes környezetében és természetes lomhaságában, a panamai Soberanía nemzeti parkban, egy cecropia fán. A lajhár egyébként szép lassan, de azért néha meg is mozdult, hogy újabb és újabb leveleket érjen el és tömjön a szájába.

Lazulás a lombsátorban (Canopy hangout). A 11 és 14 év közötti gyerekek versenyén díjazott képen – a narancsszínű bundából és a háton húzódó sötét csíkból láthatóan – egy felnőtt, hím füstös háromujjú-lajhár szerepel természetes környezetében és természetes lomhaságában, a panamai Soberanía nemzeti parkban, egy cecropia fán. A lajhár egyébként szép lassan, de azért néha meg is mozdult, hogy újabb és újabb leveleket érjen el és tömjön a szájába.(Fotó: rpgrijalvogmail.com / Wildlife Photographer of the Year)

Vissza az előző oldalra

Tartalmak

Festményszerű drónos fotókon az ember által átalakított tájak

2019-10-01

 

08 Camino del Molino

Bozzay Balázs

KÖVETÉS

Ajpek Orsi (képszerkesztő)

KÖVETÉS

2019.09.24. 14:26

 

Radisics Milán 2018 utolsó napjaiban készítette SUR/REAL LANDS című fotósorozatát Spanyolország legszárazabb részein. A levegőből, drónnal készített képei azért különlegesek, mert egyfelől dokumentarista módon megörökítik, hogyan is néznek ki ezek a területek, másfelől viszont a különleges formák, színek és kompozíciók miatt a fotók nagyon hasonlítanak a 20. századi festészet néhány kiemelkedő alkotására.

A fotós olyan vidékeket járt be Zaragoza és Toledo környékén, ahol a hegyek és a kiszáradt vízfolyások között mezőgazdasági területeket alakítottak ki a helyi farmerek.  A képeken csak kétféle növénykultúrát lehet látni; olajfaültetvényeket, amelyek tűrik a nagy hőséget, és búzát, amely már nyár elején, a nagy szárazság előtt beérik. Az itt élő növények a talaj nedvességtartalmának és a vízfolyások hordalékanyagában lévő tápanyagoknak köszönhetően vészelik át a száraz nyári időszakot. Radisics Milán egyébként hosszú és aprólékos kutatómunkával, műholdas térképeken választotta ki a legérdekesebb területeket. A National Geographicnak is dolgozó fotós két alkalommal is járt a helyszínen. Egy autós túra során 10 ezer kilométernél is hosszabb utat tett meg alig több mint két hét alatt. Egy-egy helyen akár napokon át várt arra, hogy a lehető legjobb fényviszonyok között készíthesse el a képeket.

A helyi gazdálkodók valószínűleg nem is tudják, hogy a levegőből absztrakt festménynek tűnik a munkájuk. A légi perspektíva síkba tömöríti a tájat, a tér és az idő eltűnik. Ha a néző nem ismeri a háttérsztorit, nem is feltétlenül tudja eldönteni, hogy valamilyen geológiai-mezőgazdasági képződményt lát, vagy egy modern festményt. Hiszen a fotókról eszünkbe juthatnak Picasso vagy Miró a 20. század első harmadában készült kubista, szürrealista alkotásai. De az 1950-es évek absztrakt expresszionista festményeivel talán még nagyobb a hasonlóság.

A képek valójában légifotók sokaságából álló úgynevezett kompozit képek, amelyek közül a legnagyobbak 100 megapixel felbontásúak. A nagy felbontás lehetővé teszi az emberméretű, másfél méteres nagyításokat is. Radisics Milán sorozata része a művész Water.Shapes.Earth nevű projektjének, amely bemutatja, hogyan alakítja a víz a bolygónkat, emellett pedig dokumentálja, hogy a klímaváltozás miatt egyes területeken mekkora küzdelemre van szükség az aszályok okozta vízhiány problémájának kezeléséhez.

 A SUR/REAL LANDS sorozat 18 képe, valamint a művész 37. Magyar Sajtófotó Pályázaton Nagydíjat nyert sorozatának néhány fotója október 6-ig a Faur Zsófi Galériában is látható.

ValdeceladaA változatos domborzatú tájon a művelés során feltárulnak a talaj különböző színű rétegei, amelyeket évezredekkel ezelőtti folyók raktak le az Ebro vízgyűjtő területén.
                        Peñalba, Huesca, Spanyolország. 2018.12.29.A képen látható terület szélessége: 738 m.

Valdecelada

A változatos domborzatú tájon a művelés során feltárulnak a talaj különböző színű rétegei, amelyeket évezredekkel ezelőtti folyók raktak le az Ebro vízgyűjtő területén.

Peñalba, Huesca, Spanyolország, 2018. 12. 29.
A képen látható terület szélessége: 738 m(Fotó: Radisics Milán)

Val de San JorgeSziklás dombokon álló fák alkotnak mikro-szigeteket a frissen megművelt mezőgazdasági területen Pina de Ebro térségben, Bujaraloz közelében.
                        Zaragoza, Spanyolország. 2018.12.29.A képen látható terület szélessége: 521 m.

Val de San Jorge

Sziklás dombokon álló fák alkotnak mikroszigeteket a frissen megművelt mezőgazdasági területen Pina de Ebro térségben, Bujaraloz közelében.

Zaragoza, Spanyolország, 2018. 12. 29.
A képen látható terület szélessége: 521 m(Fotó: Radisics Milán)

Barranco del TolloA száraz repedések és a búzamezők absztrakt mintái a dombos területet keresztül szelve felfedik, hol folyt egykoron a patak, és hol rakta le hordalékként a termő táptalaj alapjait.Botorrita, Zaragoza, Spanyolország. 2018.12.30.A képen látható terület szélessége: 790 m.

Barranco del Tollo

A száraz repedések és a búzamezők absztrakt mintái a dombos területet keresztül szelve felfedik, hol folyt egykoron a patak, és hol rakta le hordalékként a termő táptalaj alapjait.

Botorrita, Zaragoza, Spanyolország, 2018. 12. 30.
A képen látható terület szélessége: 790 m(Fotó: Radisics Milán)

Sierra del RomeralApró parcellák tele olajfákkal a Romeral-hegy lankáin, amelyeket megvilágítanak a nyugvó nap utolsó, és egyben a 2018-as év legutolsó sugarai.El Romeral, Toledo, Spanyolország. 2018.12.31.A képen látható terület szélessége: 1584 m.

Sierra del Romeral

Apró parcellák tele olajfákkal a Romeral-hegy lankáin, amelyeket megvilágítanak a nyugvó nap utolsó és egyben a 2018-as év legutolsó sugarai.

El Romeral, Toledo, Spanyolország, 2018. 12. 31.
A képen látható terület szélessége: 1584 m(Fotó: Radisics Milán)

Val de CarroSötét, száraz növényzettel borított dombok közt terülnek a megmunkált mezők, ahol frissen kibújt búzaszálak  zöldellnek.Pina de Ebro térsége, Bujaraloz közelében. Zaragoza, Spanyolország. 2018.12.29.A képen látható terület szélessége: 775 m.

Val de Carro

Sötét, száraz növényzettel borított dombok közt terülnek a megmunkált mezők, ahol frissen kibújt búzaszálak zöldellnek.

Pina de Ebro térsége, Bujaraloz közelében. Zaragoza, Spanyolország, 2018. 12. 29.
A képen látható terület szélessége: 775 m(Fotó: Radisics Milán)

ValdecarábanosOlajfa ültetvények és búzamezők mintázata Madridtól délre, a Cedrón folyó vízgyűjtő területén, ahol ez a két kultúra képes átvészelni a nagy szárazságot és a magas nyári hőmérsékletet.Huerta de Valdecarábanos, Toledo, Spanyolország. 2018.12.31.A képen látható terület szélessége: 1400 m.

Valdecarábanos

Olajfa ültetvények és búzamezők mintázata Madridtól délre, a Cedrón folyó vízgyűjtő területén, ahol ez a két kultúra képes átvészelni a nagy szárazságot és a magas nyári hőmérsékletet.

Huerta de Valdecarábanos, Toledo, Spanyolország, 2018. 12. 31.
A képen látható terület szélessége: 1400 m(Fotó: Radisics Milán)

El MeridianoEsti órákban fotózott frissen művelt búzamező absztrakt formái. A szintek közötti lépcsők a légi perspektívának köszönhetően vonallá változtak és egyben a víz megtartásában is fontos szerepet játszanak. Érdekesség, hogy a greenwichi délkör a kép bal harmadán található tekebábut szeli át.Candasnos közelében, Huesca, Spanyolország. 2018.12.28.A képen látható terület szélessége: 413 m.

El Meridiano

Esti órákban fotózott frissen művelt búzamező absztrakt formái. A szintek közötti lépcsők a légi perspektívának köszönhetően vonallá változtak és egyben a víz megtartásában is fontos szerepet játszanak. Érdekesség, hogy a greenwichi délkör a kép bal harmadán található tekebábu alakú formát szeli át.

Candasnos közelében, Huesca, Spanyolország, 2018. 12. 28.
A képen látható terület szélessége: 413 m(Fotó: Radisics Milán)

EsquiviasApróra darabolt parcellák segítségével próbálják kiegyenlíteni a lankás terepet a ritkán előforduló csapadék megtartása érdekében. A föld szürkés színét a talajban található bórax okozza.Esquivias, Toledo, Spanyolország. 2018.12.31.A képen látható terület szélessége: 793 m.

Esquivias

Apróra darabolt parcellák segítségével próbálják kiegyenlíteni a lankás terepet a ritkán előforduló csapadék megtartása érdekében. A föld szürkés színét a talajban található bórax okozza.

Esquivias, Toledo, Spanyolország, 2018. 12. 31.
A képen látható terület szélessége: 793 m(Fotó: Radisics Milán)

Peñalba SoleadoA változatos domborzatú tájon a művelés során feltárulnak a talaj különböző színű rétegei, amelyeket évezredekkel ezelőtt néhai folyók raktak le az Ebro vízgyűjtő területén, és láthatóvá válnak a domborzat amorf alakzatai.Peñalba, Huesca, Spanyolország. 2018.12.29.A képen látható terület szélessége: 783 m.

Peñalba Soleado

A változatos domborzatú tájon a művelés során feltárulnak a talaj különböző színű rétegei, amelyeket évezredekkel ezelőtt folyók raktak le az Ebro vízgyűjtő területén, láthatóvá téve a domborzat amorf alakzatait.

Peñalba, Huesca, Spanyolország, 2018. 12. 29.
A képen látható terület szélessége: 783 m(Fotó: Radisics Milán)

Valdemoracho #1Learatott búzamezők foltjai a dombok lankáin, ahol a talaj nedvességtartalma segíti átvészelni az ültetvényeknek a forró száraz nyári időszakot.Parque Eólico Arias, El Burgo de Ebro, Zaragoza, Spanyolország. 2018.07.14.A képen látható terület szélessége: 928 m.

Valdemoracho #1

Learatott búzamezők foltjai a dombok lankáin, ahol a talaj nedvességtartalma segíti átvészelni az ültetvényeknek a forró száraz nyári időszakot.

Parque Eólico Arias, El Burgo de Ebro, Zaragoza, Spanyolország, 2018. 07. 14.
A képen látható terület szélessége: 928 m(Fotó: Radisics Milán)

El PozoA táj formavilágát a régen eltűnt patakok és a vulkanikus domborzat határozza meg, a vörös elszíneződést pedig a talajban található bauxit magas koncentrációja okozza.Camino del Pozo mentén, La Guardia, Toledo, Spanyolország. 2018.12.31.A képen látható terület szélessége: 275 m.

El Pozo

A táj formavilágát a régen eltűnt patakok és a vulkanikus domborzat határozza meg, a vörös elszíneződést pedig a talajban található bauxit magas koncentrációja okozza.

Camino del Pozo mentén, La Guardia, Toledo, Spanyolország, 2018. 12. 31.
A képen látható terület szélessége: 275 m(Fotó: Radisics Milán)

Sant Pere de RiudebitllesOlajfákkal körbeültetett apró szőlő parcellák, amelyeket a felkelő nap első sugarai világítanak meg.Sant Pere de Riudebitlles, Barcelona, Spanyolország. 2018.12.28.A képen látható terület szélessége: 865 m.

Sant Pere de Riudebitlles

Olajfákkal körbeültetett apró szőlő parcellák, amelyeket a felkelő nap első sugarai világítanak meg.

Sant Pere de Riudebitlles, Barcelona, Spanyolország, 2018. 12. 28.
A képen látható terület szélessége: 865 m(Fotó: Radisics Milán)

Val de SondaSötét, száraz növényzettel borított dombok között megmunkált mezők vannak, ahol frissen kibújt búzaszálak zöldellnek. A vonalaknak látszó kőfalak tartják meg a vizet.Villamayor de Gállego, Zaragoza, Spanyolország. 2018.12.30.A képen látható terület szélessége: 680 m.

Val de Sonda

Sötét, száraz növényzettel borított dombok között megmunkált mezők vannak, ahol frissen kibújt búzaszálak zöldellnek. A vonalaknak látszó kőfalak tartják meg a vizet.

Villamayor de Gállego, Zaragoza, Spanyolország, 2018. 12 .30.
A képen látható terület szélessége: 680 m(Fotó: Radisics Milán)

Calle ColladosDombok közti lankás területen kialakított búzamezők, ahol a dombokról lezúduló vizek hordalék formájában lerakták a termő táptalaj alapjait.Jualin, Zaragoza, Spanyolország. 2018.12.30.A képen látható terület szélessége: 640 m.

Calle Collados

Dombok közti lankás területen kialakított búzamezők, ahol a dombokról lezúduló vizek hordalék formájában lerakták a termő táptalaj alapjait.

Jualin, Zaragoza, Spanyolország 2018. 12. 30.
A képen látható terület szélessége: 640 m(Fotó: Radisics Milán)

Casar a la Guardia de CercaAz apró parcellák az egykori patakoknak és a vulkanikus domborzatnak köszönhetik a formájukat, a talajban található bauxit pedig vörösre színezi a tájat.Cedrón folyó vízgyűjtő területe, La Guardia, Toledo, Spanyolország. 2018.12.31.A képen látható terület szélessége: 750 m.

Casar La Guardia Quadrada

Az apró parcellák az egykori patakoknak és a vulkanikus domborzatnak köszönhetik a formájukat, a talajban található bauxit pedig vörösre színezi a tájat.

Cedrón folyó vízgyűjtő területe, La Guardia, Toledo, Spanyolország, 2018. 12. 31.
A képen látható terület szélessége: 750 m(Fotó: Radisics Milán)

A Faur Galériában kiállított fotók közül néhányhoz Augmented Reality (kiterjesztett valóság) animáció is készült, ezek közül az egyik itt látható:

 




 

(Borítókép: Camino del Molino – Kikelt búzaparcellák, frissen művelt területek és be nem takarított száraz növényzettel borított szabálytalan alakú földek amorf formáit a néhai patakok és a domborzat alakították. (Villamayor de Gállego, Zaragoza, Spanyolország. 2018. 12. 29.) A képen látható terület

A Huawei Mate 30 Pro kamera

2019-09-29
    •  

    •  

A Huawei Mate 30 Pro kamera áttekintése

közzétett 2019. szeptember 26írta Lars Rehm

Olvasási idő: 25 perc olvasás

 

121

KAMERA

A Huawei Mate 30 Pro a kínai gyártó legújabb zászlóshajója, 6.53 hüvelykes OLED kijelzővel, 4500 mAh akkumulátorral és a Huawei vadonatúj Kirin 990 lapkakészlettel érkezik.

A hátsó kamera összesen négy modullal rendelkezik, beleértve a repülési idő érzékelőt (ToF) a 3D-s javított mélységméréshez bokeh módban. Papíron az elsődleges kamera hardver specifikációi megegyeznek a tavalyi P30 Pro modellekkel, 40 megapixeles Quad-Bayer érzékelővel és af / 1,7- rekeszes lencsével. De a Mate 30 Pro nem kapja meg a P30 Pro 5x televízióját; ehelyett egy 3x-os telefonmodult használ, amely nagyon hasonló ahhoz, amit a (nem Pro) P30-ban láttunk. Az ultra széles kamera azonban vadonatúj. A 18 mm-es távolság messze van a legszélesebb látványtól, de nagyon nagy 1 / 1,54 ″ -es érzékelővel, gyors f / 1,8 rekesznyílással és szokatlanul 3: 2 képarányú.

A dolgok szoftveres oldalán az új Huawei a Kirin lapkakészlet továbbfejlesztett feldolgozási teljesítményét használja, és új AI- RAW algoritmust telepít , amely mesterséges intelligenciát használ a demosaimozás optimalizálására a Quad-Bayer érzékelő mintától az RGB képkimenetig, a zajcsökkentéssel együtt. RAW szinten. Nagyításkor a rendszer nagy felbontású modellt hozhat létre RAW szinten a jobb textúrák és részletek érdekében. Olvassa el tovább, és megtudja, hogyan működik együtt az új hardver és szoftver az összes kamera-áttekintésben.

A legfontosabb kamera műszaki adatok:

  • Négy kamera, ToF érzékelővel együtt
  • Elsődleges: 40 MP 1 / 1,7 ″ -es érzékelő, 27 mm-es ekvivalens f / 1,6-rekeszes lencse, PDAF , OIS
  • Rendkívül széles: 40 MP 1 / 1,54 ″ érzékelő, 18 mm-es ekvivalens f / 1,8-rekeszes lencse, PDAF
  • Tele: 8Mp 1/4 ″ -es érzékelő, 80 mm-es ekvivalens f / 2,4-rekeszű lencse, PDAF, OIS
  • ToF 3D mélységérzékelő kamera
  • Két LED-es vaku
  • 4K videó, 2160p / 60fps (alapértelmezett 2160p / 30fps)

 

Megjegyzés: A DXOMARK tesztekhez használt fényképezőgép firmware még nem érhető el a fogyasztók számára. A Huawei frissítéssel elérhetővé teszi a közeljövőben.

A DXOMARK fényképezőgép-tesztekről: Az okostelefon-fényképezőgép-áttekintések pontozásához és elemzéséhez a DXOMARK mérnökei több mint 1600 teszt képet és több mint 2 órás videofelvételt készítenek és értékelnek mind ellenőrzött laboratóriumi környezetben, mind természetes beltéri és kültéri jelenetben, a kamera alapértelmezett beállításainak felhasználásával. Ez a cikk a tesztelés legfontosabb eredményeinek kiemelésére szolgál. A DXOMARK Mobile tesztprotokollal kapcsolatos további információkért kattintson ide.  További információk az okostelefon-kamerák pontozásáról itt találhatók .

A teszt összefoglalása

121

DxOMark

KAMERA

131

FÉNYKÉP

Exposure: 96 Color: 88 Autofocus: 100 Texture: 79 Noise: 81 Artifacts: 84 Night: 61 Zoom: 91 Bokeh: 70 Wide: 34 04080120

100

VIDEÓ-

Exposure: 89 Color: 90 Autofocus: 96 Texture: 75 Noise: 77 Artifacts: 78 Stabilization: 94 04080120

A DXOMARK fényképezőgép összesen 121 pontja alapján a Huawei Mate 30 Pro az első számú okostelefon-kamera rangsorban. Az új rekord nagyrészt a fenomenális 131-ös Photo pontszámnak köszönhető, amely teljes öt ponttal meghaladja az előző vezetőt, a Samsung Galaxy Note 10+ 5G-t.

A Mate 30 Pro szinte az összes állókategória kiváló eredményt nyújt, de a textúra és a zaj ragyog . A Huawei mindkét tulajdonság esetében elérte a legjobb pontszámokat, ami szokatlan, mivel a zajmentes kép általában a részletek elvesztését jelenti, és fordítva. A Mate 30 Pro kamera képes tökéletesen kiegyensúlyozni a két tulajdonságot, ugyanakkor szinte minden körülmények között jó textúrát és részletet rögzít, miközben nagyon alacsony a zajszint. A zaj valóban csak nagyon gyenge fényviszonyok mellett látható.

Az új Huawei az expozíció és a szín szempontjából is nagyon jól teljesít. A képeket nagyon kevés fényviszonyoknak teszik ki, és a széles dinamikus tartomány biztosítja a jó árnyékot és a részletek kiemelését a nehéz kontrasztú jelenetekben. A szín kissé gyengébb volt a P30 Pro-n, de a Mate 30 Pro színe észrevehetően telítettebb és a fehéregyensúly stabilabb, csak néhány nagyon ritkán enyhe színszínnel.

A Mate 30 Pro képek jó expozíciót, színt és zajt mutatnak, még gyenge fényviszonyok esetén is.

Ezenkívül a tesztberendezés első helyet szerez az új éjszakai gyenge fényviszonyok kategóriánkban. Nagyon jól teljesít, ha a vaku be van kapcsolva, és ügyesen vált a vaku használata és a fényképezés között, csak autofókuszos környezeti fény mellett, általában a jelenethez leginkább megfelelő módszert választva. A vaku kikapcsolt állapotában is jól működik. A zajszint minden helyzetben alacsony, de néhány teszthelyzetben természetellenesen magas telítettséget és enyhén lágy képet láttunk .

Az új Mate szokásosabb 3x telelencsével rendelkezik, ahelyett, hogy a P30 Pro 5x hajtogatott optikájára támaszkodna. Az új AI-RAW algoritmusnak köszönhetően azonban kisebb és közepes nagyításnál pontosabban rögzíti a stabilitását. Csak nagy távolságban nem lép fel a P-sorozat zászlóshajójának összetettebb lencséjével. Összességében a Mate 30 Pro az egyik legjobb eszköz a zoomhoz.

A Bokeh-szimulációs eredmények kiváló mélységbecslést és részletességet mutatnak, de a képek kissé alulteljesíthetők, és észrevettük a dinamikus tartomány hiányát. A dedikált széles látószögű kamera a legtöbb helyzetben jó képminőséget mutat, de van egy lényeges hibája: 18 mm-nél a látótere kissé szűkebb, mint a többi versenytársnál, vagyis a Huawei nem engedi, hogy annyi képet jelentsen meg. a keret , mint például a legújabb Samsung Galaxy high-end modellek és azok 12mm vetítve objektívek.

A széles látószögű kamera viszonylag szűk látóteret készít, de egyébként nagyon jó képminőséget biztosít.

A Bokeh képei nagyon jó mélységbecslést mutatnak.

A Mate 30 Pro nem tudja átvenni a Videó első számú pontját, de 100 ponttal csak fél pont a félreérthető Galaxy Note 10+ 5G-től. Alapértelmezés szerint 4K felvételt készít, kiváló textúrát eredményez, ugyanakkor alacsony zajszintet tart mindaddig, amíg a fényviszonyok nagyon tompulnak. A célzott expozíció jó a nagyon alacsony fényviszonyokig is, és a HDR felvétel hiánya ellenére a felvételek jó árnyékokat és kiemelkedő részleteket mutatnak. Az autofókusz és a stabilizálás is hatékonyan működik. Az AF stabil és gyors minden helyzetben, és jól követi a mozgó témákat, és a Mate stabilizáló rendszere folyamatosan tartja a dolgokat, miközben sétál felvétel közben vagy miközben a kamerát állva tartja.

 

A Mate 30 Pro videók kiváló textúrát és alacsony zajt mutatnak. A stabilizáló rendszer szintén jó munkát végez.

A fotó pontszámok magyarázatok

A Huawei Mate 30 Pro fényképezőgép 131 pontot ér el, ami az eddig tesztelt eszközök legjobbja. A Fotó pontszámot olyan tesztek részpontszámaiból számítják, amelyek az eszköz teljesítményének különböző szempontjait vizsgálják meg állóképeken, különböző megvilágítási körülmények között. Ebben a részben közelebbről megvizsgáljuk, hogyan határozták meg ezeket az al-pontszámokat, és összehasonlítottuk a képminőséget néhány kulcsfontosságú versenytárssal.

Expozíció és kontraszt

Huawei Mate 30 Pro

96

96

Huawei Mate 30 Pro

A Huawei Mate 30 kitűnő expozíciós pontszámot ér el a pontos cél expozíciónak köszönhetően a legtöbb helyzetben, beleértve a nagyon gyenge fényviszonyokat akár 1 luxig, valamint a széles dinamikus tartományt, amely elősegíti mind az árnyék, mind a részletek kiemelését nagy kontrasztú jelenetekben. A legfrissebb iPhone készülékekkel ellentétben a Mate 30 Pro nem jeleníti meg a HDR hatást a kép előnézetében, enyhén rosszabb felhasználói élményt eredményezve. Az alábbi összehasonlító képen látható, hogy a Mate 30 Pro képes jó expozíciót elérni a tárgy arcán és a háttérben is ebben a nehéz helyzetben. A P30 Pro kissé alulexponálja a témát, míg a Samsung expozíció hasonló a Mate 30 Pro expozíciójához - de ellentétben kissé alacsonyabb, így a kép kissé síkban néz ki.

Huawei Mate 30 Pro, a téma és a háttér jó expozíciója

Huawei P30 Pro, a téma kissé exponált

Samsung Galaxy S10 5G, a téma és a háttér jó expozíciója, alacsony kontrasztja

A dinamikus tartomány szintén nagyon jó, és javult a P30 Pro-hoz képest, amint az az alábbi mintákból kitűnik. A Mate 30 Pro finoman rögzíti a sötét előtér és a világos háttér részleteit. Azt mondta: a Samsung Galaxy S10 5G dinamikus tartománya láthatóan szélesebb, rögzítve a kék égboltot és még több árnyékdarabot az előtérben.

Huawei Mate 30 Pro, néhány vágódeszka, de jó kiemelés és árnyék részletek

Huawei P30 Pro, több vágás a háttérben, mint a Mate 30 Pro-n

Samsung Galaxy S10 5G, a legszélesebb dinamikus tartomány ebben az összehasonlításban

Szín

Huawei Mate 30 Pro

88

89

Samsung Galaxy S10 +

A Mate 30 Pro színekben is nagyon jó pontszámot mutat, és a rangsorban a Note 10+ 5G-et ragasztja a legmagasabb pontszámra. A Mate képkimenete észrevehetően jobb telítettséget mutat, mint a P30 Pro, kiküszöböli a régebbi modell egyik fő gyengeségét. A Mate 30 Pro kiküszöböli a P30 Pro fehéregyensúly-problémáit és színvesztését is, észrevehetően jobb teljesítménnyel a teljes színhez. Általában nagyon jól szabályozza a színárnyékolást is, csak szélsőséges gyenge fényviszonyok esetén csak kissé észlelhető árnyékolással. Időnként némileg sárgás / zöldes színű megjelenítést is láthattunk , de ez nem fontos kérdés.

A P30 Pro telítettségének különbsége jól látható az alábbi mintaképeken. Az S10 5G kép még enyhén erősebb telítettséget mutat, mint a Mate 30 Pro.

Huawei Mate 30 Pro, kültéri színű, jó telítettségű

A Huawei P30 Pro enyhén alultelített

Samsung Galaxy S10 5G, legerősebb telítettség ebben az összehasonlításban

Huawei Mate 30 Pro, színelemzés a fényviszonyok szerint

Autofókusz

Huawei Mate 30 Pro

100

100

Huawei Mate 30 Pro

A Huawei Mate 30 Pro autofókusz nagyon jól teljesített laboratóriumi teszteinkben. Nagyon gyors és megbízhatóan megismételhető módon pontos fókuszt eredményez. Az alábbi összehasonlító grafikonon láthatja, hogy még a gyenge fényviszonyok között is a Mate 30 Pro autofókusz azonnal és nagyon következetesen bekapcsol, mind a rövid, mind a hosszú késleltetéssel, miután a fényképezőgép újrafókuszál.

Huawei Mate 30 Pro, gyenge fény (20 lux) autofókusz teljesítmény a versenytársakkal szemben

Struktúra

Huawei Mate 30 Pro

79

79

Huawei Mate 30 Pro

Zaj

Huawei Mate 30 Pro

81

81

Huawei Mate 30 Pro

A textúra / zaj egyensúly a Mate 30 Pro képminőségének valódi fénypontja, miközben az eszköz mindkét tulajdonság számára új pontszámokat ér el. Ez rendkívül szokatlan, mivel a két mérés általában negatív korrelációban van. A Mate 30 Pro nemcsak azt a leg részletesebb képet nyújtja, amelyet eddig okostelefonon láthattunk, a finom textúrák jó megőrzésével, a túlterhelés és a csengetés nélkül ; emellett rendkívül jól szabályozza a képzajt is. A zaj alig látható erős fényben és beltéri körülmények között, és csak 5 lux vagy annál alacsonyabb fényszintnél válik észrevehetőbbé.

Huawei Mate 30 Pro, zaj-összehasonlítás

A következő összehasonlító mintákból látható, hogy a Mate 30 Pro élesebb és finomabb részleteket és textúrákat mutat az épületben a háttérben, mint a P30 Pro és a Galaxy S10 5G.

Huawei Mate 30 Pro, kültéri részlet

Huawei Mate 30 Pro, termés, kiválóan finom részletek

Huawei P30 Pro, kültéri részlet

Huawei P30 Pro, termés, némi apró részletvesztés

Samsung Galaxy S10 5G, kültéri részlet

Samsung Galaxy S10 5G, kivágás, apró részletek elvesztése

Noha az összes részlet kiváló, a Mate 30 Pro időnként felmerül néhány olyan kérdéssel, amely az arcokon részletekkel jeleníthető meg. Ezekben a felvételekben elmosódott a személy arca bőrének, ami durva és természetellenes megjelenést eredményez a szeplőkön. Ez a hatás észrevehetően kevésbé érzékelhető a P30 Pro-n. A Mate 30 Pro viszont szépen rendezi a hajat és az egyéb részleteket.

Huawei Mate 30 Pro, bőrréteg

Huawei Mate 30 Pro, termés, természetellenes bőrréteg (szeplők)

Huawei P30 Pro, bőrréteg

Huawei P30 Pro, terméshozamos, természetes bőr, ami a Mate 30 Pro készüléket teszi lehetővé

leletek

Huawei Mate 30 Pro

84

86

Apple iPhone XS Max

A Mate 30 Pro jó eredményt ért el ebben a kategóriában, és általában nagyon jól irányítja a tárgyakat . Levontuk néhány pontot az esetenként látható fáklyákkal és néhány álnevet érintő kérdésekkel kapcsolatban, beleértve a moiré mintákat. Ezeknek a hatásoknak az átlaga azonban nem nagyon támadó.

Huawei Mate 30 Pro, fáklya

Huawei Mate 30 Pro, termés

Huawei Mate 30 Pro, moiré

Huawei Mate 30 Pro, termés

Zoomolás

Huawei Mate 30 Pro

91

95

Huawei P30 Pro

A Mate 30 Pro nem tartozik a P30 Pro 5x optikai telelencséjéhez, hanem egy 3x-os megoldást használ, amely nagyon hasonló a standard P30-hoz. Ennek ellenére az optikai televízió az új AI-RAW algoritmusokkal kombinálva jó közép- és nagy távolságot eredményez. Az alábbi képekben láthatja, hogy a Mate 30 Pro közelebbről még jobb részleteket készít, mint a P30 Pro. Ennek oka az, hogy teljes mértékben támaszkodhat a dedikált telelencsére ezen a tartományon, míg a P30 Pro a látómezői fúziós algoritmust használja, teljes mértékben kihasználva a telelencsét 5x zoom tényezővel.

Huawei Mate 30 Pro, közepes hatótávolságú zoom

Huawei Mate 30 Pro, termés, kiváló részlet

Huawei P30 Pro, közepes hatótávolságú zoom

Huawei P30 Pro, termés, némi részletvesztés

Samsung Galaxy S10 5G, közepes hatótávolságú zoom

Samsung Galaxy S10 5G, kivágás, némi részletvesztés közepes távolságú zoomnál

Ezt a helyzetet megfordítják a nagyítási tartományok, amikor a P30 Pro 5x-es telefonja részletesebben képes rögzíteni, mint a Mate 30 Pro. Ez utóbbi részletekben viszont nagyon kedvező és sokkal jobb, mint a Samsung Galaxy S10 5G. A Mate 30 Pro színvisszaadása és HDR-feldolgozása szintén jobb, mint a versenytársaké.

Huawei Mate 30 Pro, nagy hatótávolságú zoom

Huawei Mate 30 Pro, termés, részletek elvesztése

Huawei P30 Pro, nagy hatótávolságú zoom

Huawei P30 Pro, termés, a legjobb részlet ebben az összehasonlításban

Samsung Galaxy S10 5G, nagy hatótávolságú zoom

Samsung Galaxy S10 5G, kivágás, részletek elvesztése

Érdemes megjegyezni, hogy a Mate 30 Pro zoomolásánál némi rendellenességet észleltünk, a felvételek kis részében észrevehetően kevésbé részletessé vált a kép. Nem egészen világos, mi okozza pontosan ezt a problémát. Úgy tűnik, hogy egyes jeleneteknél fordul elő, másoknál nem, de nincs világos mintázat.

Azt is észrevettük, hogy az elsődleges és a telekamera közötti átmenet meglehetősen hirtelen és sokkal észrevehetőbb az előnézeti képen, mint az iPhone 11 Pro esetében, amely nagyon sima átmenetet kezel.

bokeh

Huawei Mate 30 Pro

70

75

Samsung Galaxy Note 10+ 5G


ELŐZŐ

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

Huawei Mate 30 Pro bokeh mód

KÖVETKEZŐ

A Mate 30 Pro nem használja a teleobjektívjét Portré üzemmódban, mert a fókusztávolság túl hosszú lehet bizonyos helyzetekben, különösen beltéri helyzetekben. Ehelyett az elsődleges kameráját, a repülési idő érzékelőt és egy szuperfelbontású algoritmust használja a részletek javításához. Ez jól működik, de problémákat okozhat a bőr textúráival kapcsolatban. Az alábbi mintában kör alakú vonalak láthatók a tárgy homlokán lévő nagy levágott terület mentén.

A mélységbecslés azonban kiváló, és különösen javult a finom részletek, például a haj esetében. Amikor a fényképezőgép sima hátteret, például kék égboltot észlel, nem kísérel meg elmosódni a tárgy körüli területeket, elkerülve a haj vagy egyéb részletek véletlen elmosódását, és egy olyan általános természetes hatást hoz létre, amely közelebb áll az Önhöz. d DSLR-ről szerezhető be, mint a legtöbb okostelefon.

Néhány képnél megfigyeltük a telítettség hiányát és néha kissé korlátozott dinamikai tartományt. Az alábbi minta a modell hajában is tartalmaz néhány színes tárgyat, ám a Mate 30 Pro ebben a kategóriában összességében nagyon jól teljesít, és jó eredményt ér el.

Huawei Mate 30 Pro, bokeh szabadban

Huawei Mate 30 Pro, termés, kiváló mélységbecslés

Huawei P30 Pro, bokeh szabadban

Huawei P30 Pro, termés, néhány mélységbecslési hiba

Samsung galaxy S10 5G, bokeh szabadban

Samsung galaxy S10 5G, kivágás, néhány mélységbecslési hiba

A Mate 30 Pro kiváló mélységbecslése az alábbi laboratóriumi jelenetben is látható. Az új Huawei észrevehetően jobban megkülönbözteti az előtér elemeit a háttérből, mint a P30 Pro és az S10 5G.

Huawei Mate 30 Pro, bokeh beltéri

Huawei Mate 30 Pro, termés, kiváló mélységbecslés

Huawei P30 Pro, bokeh beltéri

Huawei P30 Pro, termés, néhány mélységbecslési hiba

Samsung Galaxy Note10 + 5G, beltéri bokeh

Samsung Galaxy Note10 + 5G, kivágás, néhány mélységbecslési hiba

Széles

Huawei Mate 30 Pro

34

42

Samsung Galaxy Note 10+ 5G

A Mate 30 Pro képes a jó képminőséget a dedikált széles látószögű kamerájával rögzíteni, jó cél expozíciót, általában jó színeket és tisztességes részleteket elérve, akár beltéri fényképezés esetén is. Csak alkalmanként észlelünk rózsaszínű színű árnyalatot és árnyalatváltást a keretben levágott területek közelében. A legtöbb lelet általában jól ellenőrzött, de tesztelőink bizonyos moiré-mintákat és anamorfózist észleltek a keret széléhez közeli arcokon.

A Mate 30 Pro nagy látószöge a nagylátószögű felvétel szempontjából annak keskeny minimális fókusztávolsága, 18 mm. Ez segít sok tárgy eltakarításában, ideértve a torzítást és a puha sarkokat is, de ez azt is jelenti, hogy míg a Mate 30 Pro nagyon jó képminőséget biztosít 18 mm-en, egyszerűen nem lesz képes a jelenet annyi részét a keretbe nyomtatni, mint a versengő eszközökkel. A Huawei egy meglehetősen szokatlan (okostelefonokra) 3: 2 képarányt alkalmaz széles látószögű kamerájához. Az alábbiakban látható látványterületen láthatja a különbséget a látómezőben. A P30 Pro és különösen az S10 5G szélesebb látószöget képes rögzíteni.

Huawei Mate 30 Pro, 18 mm

Huawei P30 Pro, 16 mm

Samsung Galaxy S10 5G, 12 mm

Az alábbi mintasorozathoz beállítottuk a P30 Pro és a Samsung fókusztávolságát, hogy megfeleljenek a Mate 30 Pro 18 mm-es ekvivalensének. Ilyen körülmények között a Mate 30 észrevehetően részletesebben rögzíti a versenytársakat. A részletek helyreállítása a natív gyújtótávolságra nagyon jó, míg a másik két eszköznek valamilyen digitális zoomot kell alkalmaznia, ezáltal csökkentve a rögzítés részletességét.

Huawei Mate 30 Pro, 18 mm

Huawei Mate 30 Pro, 18mm, termés, jó részlet

Huawei P30 Pro, 18 mm

Huawei P30 Pro, 18mm, termés, némi finom részletvesztés

Samsung Galaxy S10 5G, 18 mm

Samsung Galaxy S10 5G, 18 mm, termés, apró részletek elvesztése

Éjszaka

Huawei Mate 30 Pro

61

61

Huawei Mate 30 Pro

61 éves korában a Mate 30 Pro elérte a legjobb eredményt adatbázisunkban ebben a kategóriában. A kamera jó expozíciót biztosít nagyon alacsony fényviszonyokig. Az éjszakai városkép felvételek általában jól exponáltak, széles dinamikatartományban. A zajszint szintén alacsony, ami a fényképezőgép egyik fő erőssége gyenge fényviszonyok között történő fényképezéskor. A részletek ezekben a körülmények között néha kissé lágynak tűnhetnek, amint azt az alábbi minták is mutatják. A színtelítettség magas, még gyenge fényviszonyok között is, de ez néha természetellenes eredményeket eredményezhet - például a zöld terület alatt az alábbi kép jobb széle felé.

Huawei Mate 30 Pro, éjszakai városkép

Huawei Mate 30 Pro, terméshozam, alacsony zajszint

Huawei P30 Pro, éjszakai városkép

Huawei P30 Pro, termés, látható zaj

Samsung Galaxy S10 5G, éjszakai városkép

Samsung Galaxy S10 5G, termés, látható zaj

The Mate 30 Pro deploys an interesting flash triggering strategy in flash-auto mode. When the scene is bright enough, the flash does not trigger and the camera still manages to achieve accurate target exposure, low noise, and a decent level of detail. Very fine detail, like the hair of the subject on the left in the image below, can be rendered slightly unnaturally in these difficult conditions, though. When the light conditions get too dim, the camera activates the flash, which secures good exposure and detail on faces, but means that a lot of the background will be underexposed. This is overall a sensible strategy for capturing good image results in almost any low-light situation.

Huawei Mate 30 Pro, flash-auto mode, no flash

Huawei Mate 30 Pro, flash-auto mode, flash fired

A vaku-módban az eredmények szintén nagyon jók, jó cél expozícióval, pontos fehéregyensúly, jó részletek és alig látható zajjal. Néhány enyhe színárnyalat látható, főleg gyenge környezeti fényviszonyok esetén, de a matrica nagyon jól korrigálható, és egyáltalán nem látható. Ugyanakkor a Mate 30 Pro alacsonyan tartja a sarkok zajszintjét, ami meglepően lenyűgöző, mivel figyelembe kell venni a sarkokban a fényerő szintjét a matrica javításához.

A Huaweihez külön éjszakai üzemmód is tartozik, amely viszonylag jól teljesít tájképeken, alacsony zajszinttel és tisztességes cél expozícióval. Megfigyeltünk azonban néhány színproblémát - például a túlzottan hangsúlyozott zöld területeket.

A fókusz a portrék készítésekor jelent problémát, az előtérben lévő téma gyakran nincs fókuszban. Az alábbi képekben az expozíció hasonló a P30 Pro-hoz, de a részletek alacsonyabbak, és láthatunk enyhe fúziós tárgyakat (nézzük meg a jobb oldalon lévő fa leveleit). Összességében az éjszakai mód gyakran nem működik jobban, mint a flash-auto mód, ezért a Mate 30 Pro számára nem ad extra éjszakai pontokat.

Huawei Mate 30 Pro, éjszakai üzemmód, fúziós tárgyak, alulexpozíció

Huawei P30 Pro, éjszakai mód, alulexponálás

A videó pontszámait magyarázzuk

A 100 ponttal elért összesített videó pontszámmal a Huawei Mate 30 Pro az adatbázisunkban az egyik legjobb pontszámot érinti a mozgó képeken, és csak egy ponttal fél a legjobb videó eszközről, a Samsung Galaxy Note 10+ 5G-ről. A videó teljes pontszáma a teljesítményből és az attribútumok sokaságából származó eredményekből származik, ugyanúgy, mint a fotó pontszámához: expozíció (89), színes (90), autofókusz (96), textúra (75), zaj (77), tárgyak (78) és stabilizálás (94).

A Mate 30 Pro alapértelmezés szerint 4K felbontású videofelvételt készít, és megmutatja a legjobb egyensúlyt a textúra és a zaj között, amelyet eddig a videóhoz láthattunk. A legtöbb körülményben szépen megjeleníti a részleteket és a textúrákat, és a zaj valójában csak 5 luxnál kezd megjelenni, míg a szabadban és tipikus beltéri körülmények között nagyon jól ellenőrizhető. Időnként megfigyeltünk néhány textúrájú műalkotást vörös hangon, amikor beltéri és gyenge fényviszonyok mellett fényképeztek.

 

Huawei Mate 30 Pro, kültéri videó

 

Huawei P30 Pro, kültéri videó

 

Samsung Galaxy S10 5G, kültéri videó

Videó élének akutancia összehasonlítása

Videó időbeli zaj összehasonlítása

A Huawei nem kínál HDR felvételt, de továbbra is a legjobb teljesítményt nyújt a videó expozíciónak, jó cél expozíciónak köszönhetően, akár 5 lux fényszinten, és a HDR hiánya ellenére a széles dinamikus tartománynak köszönhetően. A szín is jó, a legtöbb esetben élénk árnyalatú, jó telítettségű és általában kellemes fehéregyensúlyt mutat. Néhány enyhe színváltást csak gyenge fényviszonyok mellett láthattunk; emellett észrevettünk némi fehéregyensúly-instabilitást is, amikor erős fényben kültéri felvételt készítettünk. A tárgyak általában jól irányítottak, de tartalmaznak bizonyos színmintákat a beltéri videókban és a színárnyalat eltolódását a kék égbolton.

A video cél expozíció összehasonlítása

Az autofókusz ugyanúgy teljesít video módban, mint állóképek esetében - gyors és pontos, gyorsan reagál a jelenet változásaira. Stabil a pásztázás vagy a gyaloglás során, és jó munkát végez a tárgy követésében is. A Mate 30 Pro videó stabilizálása nagyon hasonlóan magas szintű, mint a P30 Pro esetében: nagyon hatékonyan kompenzálja mind a sétáló mozgást, amint azt az alábbi minta klip láthatja, mind a kamera rázkódását (de néha mozgást láthattunk) elmosódás a videókeretekben).

 

Huawei Mate 30 Pro, kültéri videó

 

Huawei P30 Pro, kültéri videó

 

Samsung Galaxy S10 5G, kültéri videó

Következtetés: A fényképezőgép verte

A Huawei Mate 30 Pro összesített DXOMARK fényképezőgép-pontszáma 121 lenyűgöző új referenciaértéket mutat az okostelefon-kamera teljesítményéhez, és ez az eszköz, amelyet meg kell küzdeni 2019 második felében. Az új Mate nem mutat semmiféle valódi gyengeséget a kameraosztályban, és még mindig jó kép- és videóminőség a legtöbb helyzetben. Fotóminősége nagyon jó az egész táblában, de textúrája / zaj-egyensúlya valóban kiemelkedő, kiváló részletgazdagsággal szinte minden körülmények között, miközben alacsony a képzaj. A széles látószögű kamera viszonylag keskeny lát&oa