fotovilag.hu
Fotóvilág fórum
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ...
Általános / Gondolatok...

:) Nem titok, itt: LINK

 
Válasz erre
2019-02-20 07:19:59 - BBart

Persze az is igaz, hogy tudom hól találom a fotóid így ha szeretnél tanítani ha nem lopkodom a tudásod. :)

 

Dehogy vész el; annak idején fotószakkör-vezetőként többeket tanítottam, részint technikára, részint látni; a képeim pedig megmaradnak - nem pont itt a neten, mert azt a szolgáltató bármikor törölheti - hanem nyomtatott formában is pl. a Fotó, Fotóművészet, Nimród, Búvár, Természetbúvár lapokban.

 
Válasz erre
2019-02-19 16:02:26 - BBart

Kár. Így veszik el a felhalmozott tudásod. Valójában így pocsékolod el. De, hogy valaki mit kezd a salyát tudásával az mindenkinek szíve joga eldőbteni.

 

BBart: mint már többször írtam volt, a fotó nem verbális, hanem vizuális műfaj. Fotózni kell, nem csak beszélni róla...
...senkitől nem várom el, hogy tőlem tanuljon; így nyugdíjasként meg tanítani sem akarok :)

 
Válasz erre
2019-02-19 15:06:34 - BBart

Xabolcs: Nem látom válaszod és az eredeti felvetés kapcsolatát. Olvasnék tőled értelmes kritikát egy egy kép alatt de ehhez még nem volt szerencsém. Nem ismerem a kifogásaidat és nem is tudok tanulni tőled.

 

Aki ért a portréfotózáshoz, az teszi; aki meg nem, az ír/beszél róla... :)

 

A bíráló dolga nehéz, beleélni magát az alkotó gondolatvilágába érzelmeit átérezni, mivel általában nem is ismeri.
Egy tájkép, egy sportfotó megítélése egyszerűbb, mivel itt a technikai tudás van túlsúlyban
A pszichológiáról se felejtkezhetünk meg, kezdő vagy haladó,érzékeny lelkű vagy sem,rokonunk vagy barátunk e

 

Minden beszélgetés legfőbb célja a gondolatok kicserélése, a vélemények ütköztetése és törekvés, bár ez lehetetlen, a rendezetlentől elmozdulni a rendezett felé.
A konkrét téma esetén: megismerni azt, hogy ezekről, a látszólag evidens fogalmakról, valóban azonos módon vélekedik-e mindenki, közelíteni az álláspontokat, ezzel növelni a képek értékelésénél az objektivitást. Mondjuk 1%-ról 5%-ra, és ne emeljünk pl. egy igazolványképet ami, ahogy Pécsi József hirdette, "jól hasonlít", a hét képe dobogójára portré kategóriában.

BBart: pontosan erről van szó.

 
Válasz erre
2019-02-19 10:29:21 - BBart

Szerintem koharensebb fótók születhetnek ha az alkotó tudja hogy mit is csinál. Persze ha valaki zsigerből zseni annak semmit. Én a tervezek és negvalósítok munkásabb fotósokhoz tartozom.

 
Válasz erre
2019-02-19 10:02:26 - Josa

Ezekről a fogalmakról lehet beszélgetni, de mi a beszélgetés célja?!
Jobb vagy rosszabb lesz-e a kép attól, hogy sikerült besorolnunk valamelyik kategóriába?
Egyébként egy-egy ismérv, tulajdonság megjelenése a vitában olyan, mint amikor valamilyen színt viszünk az éppen készülő vízfestményünkhöz> az rögtön szétfut a környezetébe.

 
Válasz erre
2019-02-19 09:48:54 - BBart

Igen-igen ezért írtam ahól a környezet és a műalkotás is megjelenik, most kiegêszítem az alkotó művesszel az nekem inkább zsáner. Hiszen mindennapi tevékenységét mutat be. Nem csak a hekyszínt vagy a művészt, hanem egy cselekvést is.

 

Igen, valóban életképet jelent, már csak az a kérdés, hogy az origótól milyen irányba indulunk. Zsánerkép egy szekerét hajtó parasztember, gyerekekkel a saroglyában, de zsánerkép egy szobrát készítő művészről a műtermében készült felvétel is. Valóban portré, az is ami a környezettel együtt mutatja be a szereplőt, bár szerintem ez esetben szűkebb, koncentráltabb, inkább jelzésértékű formában, mint teszi ezt a zsánerkép.
Nyilván ezek a kategóriák nincsenek válaszfallal elkülönítve egymástól, ahogy a halmazoknál is előfordul, ezeknek is van több-kevesebb közös elemük. Talán az arcképpel a legkevesebb.
Valójában az egésznek inkább csak elvi, mintsem komoly gyakorlati jelentősége van. Azért az arcképet érdemes elkülöníteni a portré kategóriátől.

 

ööö Egy kicsit had pontosítsak: a zsánerkép életképet jelent, valamilyen - általában köznapi, gyakran idealizált - mindennapi pillanatot ábrázol az életből. Nem a vágás különbözteti meg a portrétól, utóbbi is lehet tág, úgy nevezett környezeti portré, ahol megjelenik az ábrázolt személy (vagy más, hiszen sokféle portré létezik) tágabb környezete is a kifejezőbb ábrázolás érdekében.

 

BBart: Pontosan úgy gondoltam, ahogy írtad, van köztük zsáner fotó és portré is, mindkét kategóriában karakteres képekkel, és az is igaz, hogy nehéz a kettő között éles határvonalat húzni. Talán a portré térben kicsit szűkebb ábrázolás, nagyobb hangsúlyt helyezve az arc kifejező erejére.

 
Válasz erre
2019-02-18 18:17:11 - BBart

Örülök hogy ha bármily képem gondolatokat ébreszt. A sorozatban közölt képek megoszlanak. Van köztük zsáner fotó és portre is. Ahol a környezet és a műalkotás is megjelenik az nekem inkább zsáner fotó. Néha persze ez a határ elmosódik. Sokszor lényegtelen is. Attól a pillanattól fogva hogy ide feltöltődik bármilyen alkotás az válik lényeggé hogy elnyeri-e a publikum tetszését vagy sem.

 

Hát igen: Egy képet, egy emberről készült képet is lehet sokféleképpen jellemezni.
De senki nem mondja meg, hogy XY-ról készült kép mennyire jellemző XY-ra, csak az, aki ismeri.
(Két, vagy több ember biztos ugyan olyannak ismeri, ugyan olyannak tartja XY-t?)
Ismeretlenekről készült képek esetén szerintem csak a saját érzéseinket, elvárásainkat tudjuk egy idegen arcképébe vetíteni.




 

BBart utóbbi időben feltöltött képei indították el azokat a gondolatokat, amiket most szeretnék vitára bocsátani, hangsúlyozva, hogy sem nyelvész, sem művészettörténész, sem fotó esztéta nem vagyok, így amit írok az csupán egyszerű vélemény.
A gondolatok lényege pedig a zsáner, a portré és az arckép fényképezés közti különbségek, ugyanis, ezeket gyakran mossuk össze a portré gyűjtőfogalom alatt.

A zsáner fotó egy embert a jellemző tevékenységével és az ahhoz tartozó környezeti elemekkel együtt, ezeket a fotográfus által meghatározott arányok szerint megjelenítve, mutat be. Itt a cél a szereplőről minél több információt, akár lélektanit is, átadni a nézőnek, a riportnál koncentráltabb formában.

A portré a szereplőt, nem csak jellemző külső tulajdonságai hanem, a személyiségét kifejező, lelki rezdüléseire alapozva igyekszik ábrázolni. A zsánerképhez hasonlóan a szereplő komoly megismerése minimum követelmény, de itt kevésbé karakteresen jelenik meg a környezet.

Az arckép nem egyéb, mint a szereplő, főleg az arc, morfológiai jegyeinek legjobb technikai kivitelezéssel való lemásolása. Jellemző az általában színpadias, instruált arckifejezés, az arc, a haj, az arcszőrzet, a látható ruházat borotvaéles, megjelenítése, a kamerához közelebbi szem kínosan beállított élessége, a semleges háttér, a szinte steril világosítás.

A FV oldalon mindhárom változatra bőven találni példát.

 

Köszi! Tök jó klip!...

 

...mint lentebb mondottam volt, az a sötét anyag a felyekben lévő sötétség, ami mindent elhisz, amit leírva/monitoron lát...

"...mehr licht..." : LINK

 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ...
számláló