Alapította: Dékán István 1996-ban

Blog

,,HOZÉ" asztrófotós oldala

2019-06-02
elonezet

Az asztofotózás elég speciális területe ez a fényképezésnek,

emiatt speciális a műszer-és felkészültségigénye is.

 

Erre semmi más ok nincs, csak az, hogy mozgó céltárgyat kell fényképeznünk sok esetben nagyon hosszú záridővel.

Tehát :"rá kell mozdulnunk" a céltárgyra.

Értelemszerűen ennek csak úgy van értelme, ha nagyon pontosan tesszük.

Két könnyítésünk van.

Az egyik, hogy állandó a mozgás sebessége,

a másik, hogy "csak" egy tengelyen (irányban) kell követnünk a mozgást.

 

Kezünkben a Föld - az év legjobb természetfotói 2018

2019-06-02

Az év természetfotósa pályázat legjobb képei látványos lenyomatát adják a minket körülvevő természet sokszínűségének, de a varázslatos látvány egyre komolyabb figyelmeztetést is hordoz.

Az emberi tevékenység soha nem látott tempóban alakítja át a bolygó élővilágát. Valós a veszélye annak, hogy akár éveken-évtizedeken belül eltűnhet minden, amin a legelhivatottabb természetfotósok képein keresztül évről évre hüledezünk. 

A képeken végignézve nyer értelmet igazán a WWF kiemelése a 2018-as Élő Bolygó jelentésben:

Mi vagyunk az első generáció, akik tisztán láthatják a természet valódi értékét, és az emberiség végzetes hatását is az élővilágra. De talán mi vagyunk az utolsó generáció is, akik ezt még visszafordíthatják.

A naturArt - Magyar Természetfotósok Szövetsége immár 26. alkalommal hirdetett éves pályázatára 4000 kép érkezett. A Lenergy - Az Év Természetfotósa 2018 pályázat legjobb képeiből nyílt kiállításnak idén a Magyar Természettudományi Múzeum ad otthont. 
A november 6-án nyíló kiállítás 2019.január 21-ig látogatható.

Egyetlen megrázó grafikonon a digitális fényképezőgépek piacának kimúlása

2019-06-01
elonezet

Felesleges lenne vitatkozni az önmagukért beszélő számokkal: az okostelefonok robbanásszerű technológiai fejlődése és az árak csökkenése, szabályosan kivégezte a digitális fényképezőgépek és -kamerák piacát. Ugyan még létezik, de már csak árnyéka 10 évvel ezelőtti önmagának.

Húsz év díjnyertes Index-fotói

2019-05-18
elonezet

Az Index fotórovata nem húszéves. Pontosan nem is tudom, honnan kellene számolni. Én 2003 decemberében jöttem a céghez, Martiskó Gábor „Amerika” mellé ültem le a TMK-ba. Kezdetben ez a kétfős valami volt az az egység, ami kimondottan képekkel foglalkozott. Csodás és küzdelmes utat tettünk meg az indexes újságírók vizuális érzékenyítésével kapcsolatban, de most nem erről lesz szó. A neveket és az időpontokat sem sorolom fel, mindegyik fotósunktól lesz itt anyag, mert szerencsére az évek alatt mindannyian nyertek valami díjat. Hét éve indult a Nagykép, azóta a díjnyertes anyagainkat jórészt ide szánjuk, de a többségük Sajtófotón is jól szerepel. Ja, és lassan hat éve nálunk van a Fortepan hétvégi melléklete is, de arról majd máshol idézünk. Nincs itt az összes legjobb képünk, lehet, hogy nem is ezek a legeslegjobbak, az viszont biztos, ezekkel sikerült díjakat nyernünk. Jöjjön a szerénytelen, de legalább hiánytalan díjeső.

Fortepan

2019-04-10

A Fortepan két magánember, Szepessy Ákos és Tamási Miklós kezdeményezésére jött létre 2010. őszén. Nevét a váci Forte fotócikk-gyártól kölcsönözte, a háború után így hívták a legelterjedtebb és legnépszerűbb negatív filmet. Az on-line archívum alapját kettőjük gyűjteménye adta. A fotók zöme budapesti lomtalanításokból származott, több mint 20 év kidobott albumaiból, negatív filmjeiből szkennelt ötezer felvétel. Az alapítókat kettős cél vezette a gyűjtemény bemutatásakor, megosztásakor. Egyrészt szerették volna felhívni a figyelmet (a jórészt ismeretlen) amatőr fotósok hagyatékaira. Szemben a hivatalos ízű sajtófotóval, ezeken a családi fényképeken mintha egy másik Magyarország képe rajzolódna ki. Cáfolják, vagy kiegészítik azt a tételt, miszerint a XX. század csak nyilvános eseményekből állt: átadták, aláírták, letartóztatták, üdvözölték, eltemették... Itt nyaralások, hétköznapi és ünnepi jelenetek, utazások és portrék, gyerekek és lakások köré rendeződik a világ. Másrészt a szabadon publikálható, történeti értékű fotókat szerették volna közkinccsé tenni. Dacolva azzal a közlési- vagy jogdíj-gyakorlattal, amit közgyűjteményeink (sokszor szükségszerűen) követnek, a Fortepan fotói ingyen közölhetőek. A honlap indulása után szinte azonnal kiderült, hogy ezekkel a célokkal sokan tudnak azonosulni. Megjelentek az első Adományozók, akik szívesen ajánlották föl régi albumaikat, vagy saját felvételeiket a “köznek”. A honlap tehát elkezdett átalakulni és családi gyűjtemények jelentek meg az ismeretlen szerzők képei mellett.