Regisztráció Elfelejtette jelszavát?


A Fotóvilág működése

Alapszabályzat


Mai albumajánlat

Dr. Varga Terézia
Jégvirágok tánca

Tegnapi albumajánlat

Kácsor Károly
Afrika

Videóajánlat
Lépcsőszimfónia
kompozíciós esettanulmány

Tapétázás kisvakuval
video
Szarka Klára: A hírkép és a riport
tárgyfotó
Profi tárgyfotó egyszerű eszközökkel


Aktuális gyorstippünk:

Ha nincs kioldózsinór



Monitorkalibrációs segédábra



Profi monitorkalibráció ábrák:
www.lagom.nl


Mit ne tölts fel a Fotóvilágra?
Cikkek

Képszerkesztési tanulmányok 2.

2010-01-21 06:30:00
Dékán Isván

Statikus téma és környezete
Ez a tanulmányunk kicsit más, mint az előző. Itt nincsenek élő és mozgó szereplők. A téma Jókai Mór szobra a körülötte lévő épített környezettel. A motívum tehát statikus, mozdulatlan, és bizonyos értelemben látvány szempontjából már eleve meg van komponálva. Mindez részben könnyebbé, részben nehezebbé teszi a fotós dolgát. Könnyebb azért, mert van idő kísérletezni, megtalálni a legjobb látószöget, helyzetet. Nehezebb azért, mert nem lehet átrendezni, kedvünk szerint alakítani.

1. Ez az első kép, meglehetősen esetleges, átgondolatlan. Nagylátószögű objektívvel készült, alulról felfelé irányítva a fényképezõgépet. A szobor erőteljesen hangsúlyozódik, a háttér hangsúlytalan, jelzésszerû. Ez mind nem lenne baj, ha jól meg lenne oldva.
A fõbb hibák a következők. Az épület kellemetlenül dől. A párkányzat keresztülmegy a szobor "fején". Az épület stíluselemei, a boltívek nem látszanak, takarva vannak. Ezek után az már csak enyhe bosszúság, hogy a szobor cipője el van vágva.


2. Ez egy sematikus megoldás. Előnye, hogy bemutatja a helyszínt olyannak, amilyennek a szobrász és az építész megalkotta. Hátránya, hogy a fotós nem tett hozzá semmit, nem vett észre semmi érdekeset. Dokumentatív jellegű.

3. Ez a megoldás a szobrot és az elõtte lévő nagy teret hangsúlyozza. Ha azt akarjuk, hogy a szabad tér nagynak és mélynek tűnjön, akkor célszerű a horizontot magasra tenni a képen. Ehhez a fényképezõgépet lefelé kell billenteni.

4. A szobor kissé közelebbről és oldalról fényképezve. Több kellemetlen hibával is terhelt kompozíció. A szobor felett túl sok és értelmezhetetlen motívum van. Ez alatt azt értem, hogy nem látszanak azok az épületrészek, amelyekhez a kép felső részén lévő építészeti elemek tartoznak (erkély, párkányzat). A szobor mögötti lámpa hozzáér a fejhez. Erre szokták mondani a kíméletlenebb stílusú értékelők, hogy "bele veri a fejét". Finomabban szólva: a fő motívum és a háttér viszonya nincs megoldva.

5. Ezen a képen az előző felvétel hibái már optimálisan ki lettek küszöbölve. Látszik az egész szobor, és a "fej" is megfelelő háttér elõtt van. Még mindig zavaró kissé, a szobor mögötti ablak hangsúlyos szerkezete.

6. Nagyon sok esetben el lehet mondani, hogy a kevesebb: több. Azaz egy részlet jobban megmutatja a motívum jellegét, hangulatát, mint egy totálkép. Ez a felvétel kiemeli a szobor egy jellemző részletét. Nincs rajta semmi felesleges és zavaró. Bár a háttér éles, de a függőleges és vízszintes tagolás teljesen nyugodt, ezért illeszkedik a fő motívumhoz.

7. Aki még szokatlanabbat akar, annak talán ez a megoldás az előzőnél is szimpatikusabb. Itt látszik a bronz struktúrája is. Önmagában természetesen ez a kép nem értelmezhető, nem lehet tudni, hogy mi van rajta. A szobrot bemutató másik kép mellett azonban hangulatos megoldásnak tűnik. A falevél nem spontán esett oda, hanem oda lett téve. Minden ilyen beavatkozás megengedett, ha érdekesebbé teszi a képet.
számláló