Regisztráció Elfelejtette jelszavát?


A Fotóvilág működése

Alapszabályzat


Mai albumajánlat

Dr. Varga Terézia
Jégvirágok tánca

Tegnapi albumajánlat

Kácsor Károly
Afrika

Videóajánlat
Lépcsőszimfónia
kompozíciós esettanulmány

Tapétázás kisvakuval
video
Szarka Klára: A hírkép és a riport
tárgyfotó
Profi tárgyfotó egyszerű eszközökkel


Aktuális gyorstippünk:

Ha nincs kioldózsinór



Monitorkalibrációs segédábra



Profi monitorkalibráció ábrák:
www.lagom.nl


Mit ne tölts fel a Fotóvilágra?
Cikkek

Képszerkesztési tanulmányok 1.

2010-01-15 20:17:00
Dékán István

Helszín és részletek
A fotográfiában, mint minden vizuális kifejezési formánál, a képet nem elég egyszerűen elkészíteni. A fénykép is attól válik értékes vagy hatásos látvánnyá, hogy a képi elemek megfelelően funkcionálnak. A képet tehát meg kell "szerkeszteni". Ez bizonyos fajta tudatosságot feltételez. Ez akkor is igaz, ha vannak, akik megérzéses alapon, "ösztönösen" is érdekes képeket csinálnak. Ez azonban igen ritka. Ezért nem árt foglalkozni a kompozícióval és a képszerkezet kialakításának gyakorlatával. Erre az egyik legjobb módszer a "rossz és jó" esetleg a "rossz és még rosszabb" képek elemzése. Ebben a sorozatban ezzel foglalkozunk.

Az itt következő képek a városligetben készültek egy reneszánsz "játéknapon".

1. A kép rendkívül kusza és zavaros. Fő probléma, hogy az előtérben lévő alakok, akik a kép fő motívumát alkotják, életlenek. Az előtér életlensége mindig zavaróbb, mint a háttéré. Bár itt a fő gond az, hogy a képfelület legnagyobb része életlen. A fejek is kellemetlenül el letek vágva. Nem derül ki az sem, hogy tulajdonképpen mi történik. A kép (a fényképezőgép) erőteljes oldalt billentése, amely lehet egy tudatos kompozíciós elem, itt felesleges. Nem tesz hozzá semmit a képhatáshoz. Így a döntés csak egy öncélú formajáték.

2. Ez ugyanaz a szituáció, mint amelyikről az előző kép készült. Mégis egészen más. A szemben álló fő alak éles, és kifejezõ a mozdulata. Egyértelmű, hogy egy pantomím játékról van szó. Az arckifejezés is jó, érezhető a koncentrálás. A háttér nyugodt, megfelelõen életlen. Jól kirajzolódik belőle az alak. Van a képen két gazdátlan kéz is. Ha a gyerek feje is látszana, az sem lenne baj. Így is elfogadható, van némi abszurd jellege.
(300 mm-es objektív, rekesz: 5,6, idõ: 1/500 s.)


3. Ez a felvétel magát a helyszínt ábrázolja. Egy ilyen sokszereplős szituációnál, ahány fotós, annyi meglátás, annyi jelenet, annyi részlet. A variációk száma végtelen. Ha ezt a képet képnek tekintjük, akkor ez nem "kép". Nincs megkomponálva. Ha a jobb oldalon az előtérben lévő kislányt levágjuk, akkor némileg javul, de nem áll össze tudatosan szerkesztett látvánnyá.

4. Itt a nézõk látszanak. Tulajdonképpen egy viszonylag nagy, üres teret látunk, ahonnan elment az elõadómûvész. A nyílt tér az üres székkel csaknem azonos súlyt kap a képen, mint az elõtérben ülő gyerekek. A kép poénja, hogy egy üres szék elõtt ülnek. Azonban láthatóan unatkoznak. Jobbra-balra nézegetnek, beszélgetnek. Enyhe kompozíciós probléma, hogy a szék az előtte lévõ kislány fejéből nõl ki. Ha a kép mintegy fél méterrel magasabb helyrõl készült volna, akkor ez már nem lenne zavaró.

5. Ha az üres szék poénját nem tartjuk fontosnak, akkor a képet szûkebbre lehet vágni. Így a gyerekek főszereplõvé lépnek elõ. Ahány kisgyerek, annyi karakter. Ez még így az arcokat nem látva is érezhető. Itt viszont zavaró a széknek a képen maradt, levágott, ezért nehezen értelmezhető része. Maga a szituáció az előző képen jobban látszott.


6. Íme egy újabb jelenet, egy más meglátás. Ehhez persze észre kellett venni a három kis hátizsákot a lépcső alján. Azt is meg kellett várni, amíg elmegy egy fiú a harmadik lépcsõfokról, aki elõtte ott ült és félig belelógott a képbe. A képhatárokon belül minden megvan, ami egységbe foglalja a lényeges elemeket (gyerekek, hátizsákok) és minden más szerencsésen kimaradt. Ez azért fontos, mert maga a helyszín kimondottan tarka és kusza volt, ahogy ez a 3. képen látszik is. Ez a felvétel egy 70-300 mm-es zoom objektívvel készült, kb. 200 mm gyújtótávolsággal filmes géppel.
számláló